تبلیغات
abroaine - رنسانس قرن 15 تا 16

به نام خدا

abroaine
امروز   به وبلاگ  abroaine  خوش آمدید


¿رنسانس قرن 15 تا 16
پنجشنبه 29 شهریور 1386

فلورانس/عقل محوری، انسان مابی/ نقشه متمركز با گنبدی بر بالای آن/ به شكل صلیب رومی یا یونانی/احیای سنت های یونان و رم

نهضتی هنری ادبی فلسفی/ باورهای ذهنی قرون وسطا و جهان سنت مورد شك قرار گرفت

اصول فكری معماری رنسانس مجددا در معماری نیوكلاسیك غرب در قرون 18 و 19 و دو دهه آخر قرن 20 مطرح شد

 

چرا شمال ایتالیا

          حكومت مركزی وجود نداشت

          فیودالیسم خیلی گسترش پیدا نكرد

          كشف خطوط دریایی جدید و تجارت با خاورمیانه و آفریقا

          كاهش نفئوذ كلیسا به علت اختلاف

          تعدد مدارس

 

تاریخ آغاز (تا 1530 در ایتالیا)

 

1420      احداث گنبد كلیسای جامع فلورانس توسط فیلیپو برونلسكی

1453  سقوط قسطنطنیه مركز حكومت روم شرقی یا بیزانس

1453  پایان جنگ های صد ساله بین انگلستان و فرانسه

 

پایان جنگ های صد ساله فرانسه انگلیس

پایان طاعون سراسری

نشر کتاب های جدید در حوزه زیست شناسی و خاورشناسی ...

کشف قاره آمریکا توسط کریستوف کلمب

سقوط امپراطوری رم شرقی توسط سلطان محمد فاتح عثمانی

جنگ بین اروپا و عثمانی ها

مبدا ایتالیا

در این دوره برای بازگشت به سبک رم باستان تلاش کردند از پلان مرکزی استفاده نمایند. به همین دلیل در بسیاری از آثار مانند نمازخانه پاتسی(برونلسکی)، کلیسای سن فرانچسکا(آلبرتی)، و کلیسای سن پیترو(برامانته) پلان صلیبی حذف و پلان مرکزگرا جایگزین شد.

ساختن ویلا به تقلید از روم باستان

4 معمار مشهور این دوره:

فیلیپو برونلسکی : معبد پانتون رم بر معماریش تاثیر گذاشت. به خصوص بر گنبد كلیسای سانتاماریا دلفیوره(پوسته نازك و دو لایه، مهار راس بوسیله فانوس) کشف پرسپکتیو، بیمارستان کودکان، گنبد کلیسای جامع فلورانس. نمازخانه پاتسی. كلیسای سن لورنزو.

 

آندره پالادیو : ویلا روتندا یا ویلا کاپرا در ویچنتسا: استفاده از فرم و نقشه كلاه فرنگی/4 رواق ورودی و 4 نمای شبیه هم

سن جورجو ماجوره.

"چهار كتا ب معماری"

 

          لئونه باتیستا آلبرتی: قصر روچلای : طره بزرگ و بیرون زده، سه طبقه، طبقه اول به شیوه توسكان

طراحی نمای كلیسای سانتا ماریا نوولا

كلیسای سان آندره آ: نیم ستون چهار گوش

 كلیسای سن فرانچسكو

          دوناتو برامانته:

رنسانس متعالی نیمه اول قرن 16

          لئوناردو داوینچی

          میکل آنژ: كتابخانه لورنتسو

                   بازسازی بنای كامپیدولیو در تپه كامپیدولیو

كلیسای سن پیر

 

          رافائل

شیوه گری یا منریسم

          در نیمه دوم قرن 16هنرمندان به تقلید از آثار بزرگان می پرداختند و ادعا می کردند ما نمی توانیم مانند آنها طراحی کنیم.پس بهتر است آثار ایشان را تقلید کنیم.تقلید از آثار دیگران هنر را به انحطاط رساند و آماده کرد تا در قرن 17 به باروک و روکوکو تبدیل شود.

نوشته شده در پنجشنبه 29 شهریور 1386 و ساعت 02:09 ق.ظ توسط : m
ویرایش شده در - و ساعت -