تبلیغات
abroaine - بخش آخر-پهلوی

به نام خدا

abroaine
امروز   به وبلاگ  abroaine  خوش آمدید


¿بخش آخر-پهلوی
دوشنبه 26 شهریور 1386

دوره پهلوی 1300-1320

 

1-معماری ملی-باستان گرا

 

2- معماری اروپایی : تاریخ گرا

                             مدرن

 

3- معماری سنتی

 

4- التقاطی(تهران)

 

1-معماری ملی-باستان گرا

 

می توان شبیه نئوکلاسیک دانست اما نه به آن قانون مندی

معماری حکومتی است. خواست خود رضا خان بوده. هدف ملی گریی بوده و توجه به معماری قبل از اسلام است. در بعضی مکان ها از کاشی هم استفاده می شود. تقریبا در همه بناها آثاری از دوره هخامنشی, شیر, و سر ستون دیده می شود. استفاده از تقارن, ورودی وسیع, چفدهای ایرانی(جناغی,هلالی), حیاط مرکزی

سازه : دیوار باربر و ستون بنایی

پلان وارداتی

تزیینات باستانی از سنگ و آجر در نما, کاشی کاری در اوج

تقریبا تا 1315 و کم کم از رونق افتاده است

سردسته مخالفان وارتان هاواسیان بوده که تحت تاثیر معماری اروپایی بوده است.

 

موزه ایران باستان

1313 معماری ملی

آندره گدار

الهام از طاق کسری

 

صندوق پس انداز ملی

هانریش

 

شهربانی

 

موزه پست و مخابرات

مارکوف

 

مدرسه انوشیروان دادگر

مارکوف

 

مدرسه فیروز بهرام

مارکوف

 

وزارت امور خارجه

گبر کیان

هم در دوره ملی هم ملی

 

کتابخانه ملی

ماکسیم سیرو

 

2-معماری اروپایی-تاریخ گرا

 

الگو برداری از اروپا م/میدان حسن آباد

 

ساختمان تلگراف خانه

گنبد بزرگ 2 ترک از نوع اروپایی

 

ساختمان سینگر

مارکوف

ساختمان دانشگاه تهران

 

ایستگاه راه آهن

 

2-معماری اروپایی-مدرن

 

ورود با منازل مسکونی-تغییر روابط و فضاها

کارفرماها افراد تحصیل کرده و حکومتی

1312 کارخانه سیمان

کارخانه ذوب آهن

حذف اندرونی,بیرونی, حیاط مرکزی

ورود فضاهای نیم استوانه ایی, سطوح شفاف زیاد بدون توجه به اقلیم و حتی رو به کوچه

استفاده از شیشه و سیمان

ادغام فضاها

از پیشگامان این دوره وارتان هاوانسیان:1325 اولین مجله معماری

 

باشگاه افسران

وارتان

         

هنرستان دختران

وارتان

 

هتل دربند

وارتان

 

مهمانسرای راه آهن

وارتان

 

دانشکده هنرهای زیبا1320

گدار و سیرو

 

3-معماری سنتی

 

ادامه همان شیوه اصفهانی

در منازل و مساجد

 

4-معماری التقاطی-سبک تهرانی

 

از هر شیوه ایی استفاده می کند

بیشتر در تهران

التقاطی از 3 سبک قبل

برون گرا-نماهای کار شده-توجه به سردر

تزیینات بالای پنجره-نرده های فلزی مانند آرت نوو اروپایی

معمولا داری سنتوری

مصالح اکثرا آجری

سقف شیبدار و گنبد م/ساختمان بیسیم مخابرات

انواع سرستون

گچ بری نئوباروک

 

پهلوی دوم 1320-1357

 

دوره اول 1320-1332

دوره دوم 1332-1345

دوره سوم 1345-1357

 

1319 آغاز هنرکده معماری

اولین رئیس دانشکده آندره گدار

مدرسان: فروغی-آفتان دلیان- گدار-سیرو

تدریس سبک مدرنیسم

اولین فارغ التحصیلان هوشنگ سیحون

 

دوره اول 1320-1332

اشغال دوره متفقین

ساخت و ساز زیاد نیست مگر بدست دولت

انتشار مجله آشیتکت به سردبیری وارتان به مدت 2 سال

 

ظفر-فروغی-صادق-بدیع-وارتان-آفتان دلیان-سیحون

 

مقبره بوعلی همدان

سیحون

 

هتل بوعلی

سیحون

 

بانک سپه

وارتان1330

 

دوره دوم 1332-1345

 

ملی شدن نفت

زیر ساخت شهری

ساخت شهرک اطراف تهران

1334 لوله کشی تصفیه آب

بعلت اتصال شهرک ها تخریب مناطق قدیمی

1333 تشکیل برنامه بودجه و آموزش نوین معماری

1345-46 اولین طرح جامع تهران

1341 اصلاحات ارضی :. رونق شهرنشینی

 

مقبره نادرشاه مشهد 1338

سیحون

مقبره عمرخیام 1341

سیحون

 

مقبره کمال الملک1342

          سیحون

 

دوره سوم 1345-1357

 

دوره نوگرایی ایرانی

 

اردلان"حس وحدت" و دیبا شاگردان کان. ترکیب فرهنگ و مدرنیته(سیحون این کار را در مقابر انجام داد)

 

مدرسه عالی مدیریت(دانشگاه امام صادق)

          اردلان

 

موزه هنرهای معاصر

          دیبا

 

مجموعه شوشتر نو

          دیبا

 

فرهنگسرای نیاوران

          دیبا

          تعریف جدیدی از حیاط مرکزی

 

پارک شفق

دیبا

 

مجلس سنا

          آندره بلوک

          سقف الهام از مسجد شیخ صفی اصفهان

 

میدان آزادی

          حسین امانت

 

ساختمان میراث فرهنگی

          امانت

 

سردر دانشگاه تهران

          کورش فرزامی

 

تئاتر شهر

          سردار افخمی

 

مقبره الشعرا تبریز

          فرزانمهر

 

1345 اولین کنگره بین المللی معماری

"بررسی امکان پیوند معماری سنتی با شیوه های نوین ساختمانی"

 

1353 دومین کنگره

 

هتل لاله (شرایتون)

 

ساختمان پلاسکو

نوشته شده در دوشنبه 26 شهریور 1386 و ساعت 05:09 ق.ظ توسط : m
ویرایش شده در - و ساعت -